Březen 2016

Poslední den v Bergenu aneb Norway in a nutshell

30. března 2016 v 23:01 | Maky |  Evropa
Tak a jsem tu zase! Tentokrát s vyprávěním o mém posledním dni (nazývejme ho poslední, jelikož je to poslední celý den, který jsem strávila v Bergenu, ten opravdu poslední už byl jen o odletu domů :))

V neděli mě čekal výlet, na který jsem se těšila asi úplně nejvíc: Norway in a nutshell. Jedna z nejznámějších Norských tour. A co je její náplní? Vlastně by to mělo být to nejkrásnější z Norska (tedy alespoň té části okolo Bergenu). Tato tour zahrnuje cestu vlakem, autobusem, cestu nejkrásnější železnicí v Evropě a také plavbu lodí. To vše stihnete za 10 - 11 hodin. Cena této tour je 1320 NOK, což není tak hrozně, když si uvědomíte, co obsahuje a jak dlouho trvá.

Prvním krokem bylo si tuto tour koupit! Jak na to? Máte dvě možnosti: přes internet nebo v turistickém centru v Bergenu. Jelikož jsem si nebyla jistá datem, kdy na tour vyrazím (neustále jsem hlídala počasí, jaké v daný den bude), tak jsem se rozhodla tour koupit až na místě v turistickém centru. Cena se ale neliší, takže se nemusíte bát koupit až na místě. Není to však obyčejná tour s "cestovkou" a průvodcem.

Dostanete do ruky veškeré lístky (na autobus, vlak i loď) a můžete vyrazit!

Vlak mi směr sever odjížděl už v 8:40 ráno. Na nádraží jsem dorazila o něco dřív, abych si mohla koupit něco na cestu. Vlak už čekal na koleji a byl jednoduše rozpoznatelný cedulí Norway in a nutshell. U vlaku už čekalo spousta turistů (převážně Číňanů nebo snad Japonců s těmi velkými foťáky na krcích). Vybrala jsem si místo ve vlaku a usadila se. Za chvíli jsme vyrazili. První cesta vedla z Bergenu na další přestupní místo, kde jsme nasedli na autobus. První část cesty vlakem byla sice nádherná, vzhledem k tomu, že jsme všude kolem viděli nádherné fjordy, ale také zvláštní, vzhledem k tomu, kolik tunelů jsou schopni Norové na jedné trase vybudovat! Tunel střídal jeden za druhým, jelikož v Norsku je to samá hora. Byla to ale nádhera, vidět tolik vodopádů a nádherné hory kolem také z vlaku a nejen z lodi.

Jakmile jsme dorazili na místo a vystoupili ve Voss, tak na nás čekaly dva autobusy. Jenže se zjistilo, že lidí je tolik, že nám opravdu dva autobusy stačit nebudou. V tu chvíli nastal problém (bohužel ale nemohou nikdy tušit, kolik lidí se přihlásí, takže není možné dopředu vědět, kolik lidí se výletu zúčastní)! Nemám předsudky vůči žádnému z národů, ale řeknu vám jen jednu věc. Mám skvělou kamarádku Němku Nadine (ti, kteří četli blog dříve, vědí, jak skvělé kamarádky jsme už od Irska), ale tihle Němci byli tak trošku "na pěst". Nejen, že předbíhali všechny ve frontě, kteří čekali na autobus a mokli úplně stejně jako oni,a le chovali se jednoduše neurvale! Do toho jste viděli všechny Japončíky, kteří stáli s fotoaparáty a všechno kolem si fotili. Prostě zážitek k nezaplacení! Mělo to ovšem jednu velkou výhodu. Přijel nový autobus, kde jsme se nemačkali a dokonce řidič, který nás vezl (i když to není v popisu jeho práce a jak sám řekl to běžně nedělá) ze sebe udělal tak trošku průvodce a jízdu jsme tak měli se skvělými příběhy o okolí a různých situacích. Bylo to prostě super! Pán měl velký smysl pro humor a věděl snad opravdu všechno. Vyslechli jsme si historku o tom, jak nějací Američtí turisté utonuli v místním jezeře, kam se chodí chytat převážně lososi nebo o tom, jak vznikají různé ledovce. Musím říci, že tato část výletu byla pro mě tou nejkrásnější! Nejen kvůli tomu vyprávění, ale také kvůli přírodě kolem! projížděli jsme okolo řek plné ledových ker (jak jsem již psala, tak v Norsku je stále ještě období zimy), viděli jsme nádherně zasněžené vršky hor, sledovali jsme padající vodu z vodopádů a užívali si nádherné dlouhé pláně zamrzlých jezer!

Autobusem jsme dorazili na další zastávku a hlavně na přestup na loď. Toto místo se jmenuje Gudvangen. Místo, kde už od výstupu z autobusu víte, co vás čeká. Kolem můžete sledovat majestátní hory lemující vodní hladinu. Na vrcholcích, které byly stále pokryty sněhem, jste mohli objevit vodopády, ze kterých voda padala volným pádem až na kameny dole pod ním. Jednoduše nádherná příroda všude kolem. Nasedli jsme na loď a vyrazili.

Tato část byla sice nádherná, všude vodopády, domečky na ostrůvcích, kdy do teď nemohu pochopit, že na nich opravdu žijí lidé. Většinou se všude dostávají pouze lodí, takže ta je tak trošku povinností. Sice tráva okolo nebyla zelená, ale to zimní počasí mělo neskutečné kouzlo! Lodí jsme se dostali až do vesničky Flam, kde jsme nastoupili znovu na vlak.

Jednalo se tentokrát právě o tu nejkrásnější část železnice v Evropě. Tato cesta trvá přibližně 45 minut a vlak vás poveze tou nejkrásnější krajinou. Občas máte pocit, že kdyby byl vlak malinko blíž okraji skály, tak se určitě musíte převrátit! Nádherný výlet plný ještě krásnějších výhledu a podívané. Když se nemůžete nabažit tímto pohledem, tak zastavíte (přibližně na 5 minut) u vodopádu. Jedná se o jeden z těch opravdu větších v Norsku. K našemu zklamání byl bohužel v té době zamrzlý (ano, ještě jednou, je tam zima), jenže on sám zamrzlý vodopád měl neskutečné kouzlo. Navíc nám začalo svítit sluníčku a jak se jeho paprsky odrážely od zamrzlého vodopádu, tak ten zářil na celé okolí! Třpytil se, jako by byl pokryt stříbrným povlakem. Určitě to musí být nádhera, když je rozmrzlý, ale v tuto chvíli se mi vážně zamlouval. Cesta pokračovala na přestupní stanici na další část vlaku, tentokrát už směr Bergen.

Jakmile jsme zastavili na zastávce, všichni se nahrnuli ven. Já tam potkala rodinku Norů. No a ti, kteří mě znají, už asi tuší, co se dělo dál. Přesně tak, zakecala jsem se s nimi. Byl to starší pár, asi tak kolem 50 let, kteří se vraceli do Bergenu domů z chalupy. Měli s sebou syna (25 let) jménem Andrew. Pán byl původem Angličan, ale pracoval v Norsku, kde se seznámili s paní. Paní jsem se zřejmě opravdu zamlouvala a na to jsem přišla ve chvíli, kdy mi řekla: Jak, že jsi říkala, že se jmenuješ? Odvětila jsem, že Markéta a paní se otočila na svého syna a říká: Andrew, tohle je Markéta a Markéta je single :D Nejvtipnější zážitek mé cesty (každopádně!). Byli opravdu milí a jelikož měl vlak 25 minut zpoždění, vzali mě pod "svá křídla" a doporučili mi, na jaké straně vlaku sedět, abych viděla to nejhezčí a abych šla s nimi dopředu, které vozy vlaku otevřou, abych seděla pohodlně. Paní byla výborná, usadila si mě vedle sebe a vyprávěla mi spoustu příběhů. Příběhů o tom, jak se v Norsku žije (představte si, že opravdu děti i lidé šplhají přes ty obrovské hory a kopce každý den, aby se dostali na zastávku vlaku a směr nejbližší město, kde právě školu mají. Někteří dokonce musí doopravdy šplhat!), příběhů o tom, jací Norové jsou a o tom, jaký život měla ona. Doporučila mi, kam si v Bergenu mám dojít na jídlo a co ochutnat typicky Norského. Vyprávěla také o své rodině a dokonce mi ukázala video svého vnoučka, který udělal své první kroky a to zrovna v ten moment, kdy seděli ve vlaku!

Cesta byla prostě skvělá a příroda kolem opět uhranující! V některých místech až 1,5 m sněhu, což mě nepřekvapilo, když jsem na nádraží při zpoždění vlaku klepala vážně kosu a měla pocit, že mi určitě všechno umrzne. Kolem to vypadalo jako v pohádce a Mrazík by byl tedy pěkný chudáček, kolik sněhu v porovnání s pohádnou na místě bylo! Některé domečky do půlky zasypané sněhem a nebylo vidět ani střechu u těch menších. Nebyl moment, kdy by se vám nezastavil zrak na nějakém místě. Všechna ta místa byla totiž kouzelná! Projížděli jsme skvělou železnicí a možná, že to bylo i tím sněhem, ale tato část mi vážně přišla možná i hezčí než ta první. V této části cesty jste samozřejmě mohli také vidět vodopády, jen zamrzlé. Zamrzlé vodopády jsou prostě nádherné! Máte pocit, jako by se zastavil čas a ony prostě zamrzly!

Ani jedno z těchto míst se nedá dostatečně popsat na tolik, abyste si je dokázali představit. Každé místo mělo své kouzlo a to musíte vidět na vlastní oči! Ani fotky, které jsem pořídila, nepřenesou tu krásu na obraze. Tu krásu musíte vidět, cítit, slyšet, prostě použít veškeré své smysly.

Tohle je tedy zřejmě můj poslední článek z Bergenu. Norway in a nushell byl rozhodně skvělý zážitek a nádherná příroa byla všude kolem, ale kdybych si měla vybrat, tak se mi prostě líbila víc tour, kterou jsem si objednala hned na druhý den. Pokud máte málo času a chcete toho stihnout hodně, tak tuto tour doporučuji, ale pokud nemáte rádi davy lidi, Japončíky s fotoaparáty skoro většími než jsou oni sami nebo mačkání se, tak si tuto tour nevybírejte.

Abych vše zakončila nějak hezky, tak oznamuji, že toto nebyla rozhodně moje poslední návštěva Bergenu. Tu další bych naplánovala na letní období, abych viděl fjordy také z letního zeleného úhlu. Každopádně Bergen jedině doporučuji.

Pokud milujete přírodu, chcete trošku relaxovat, milujete poznávat nové kultury, chcete ochutnat skvělé ryby a mořské plody, chcete poznat místní, kteří jsou jednoduše skvělí, tak vyražte do Norska! Určitě budou skvělá i jiná města, ale Bergen je jednoduše brána na Fjordy a k přírodě!

Cestovatelům zdar a doufejme, že zase velmi brzy na přečtenou :)

Bergen a den třetí

29. března 2016 v 23:16 | Maky |  Evropa
A jsme zase zpět v Bergenu. Druhém největším městem v Norsku, městě na dosah fjordů, přírody, divokých zvířat a nádherných vodopádů všude kolem. Bergen je také městem úžasných lidí, skvělé atmosféry a plným historie.

Přišlo na další den. Už jsem nemohla dospat. Ráno jsem byla vzhůru už v půl sedmé. Ne proto, že bych nemohla snad s ostatními v jedné místnosti spát, ale spíše kvůli tomu, abych něco nezmeškala a rychle vyrazila ven!

Jelikož jsem v hostelu neměla objednanou snídani (jak jsem již psala, tak jsem chtěla ochutnat co nejvíce místního), tak jsem hned ráno vyrazila do města na snídani. Tam jsem ale zjistila jednu velmi důležitou věc! Je sobota, což je v Norsku také Velikonoční svátek, velmi striktně dodržovaný a tak bylo vše otevřené až od cca 9 hodin. Jak jsem také později zjistila, tak otevřeno pouze do 16 hodin :)

Prošla jsem si tedy město a vyrazila do kavárny a pekárny Godt Brod. Ta mi byla doporučena kamarádkou, která Norsko velmi dobře zná. Přišla jsem do pekárny a okamžitě se mě s úsměvem ujal mladík za kasou. První samozřejmě začal Norsky - Hay! Jelikož jsem se již za tu chviličku stihla alespoň pár slovíček naučit, tak jsem samozřejmě velmi pyšně odpověděla Hay a on znovu Norsky pokračoval, jenže to už jsem se ztratila a hlásala English please :D Okamžitě pochopil a přepnul jedním "stiskem tlačítka" do Angličtiny. Norové mají Angličtinu jako takový druhý, první jazyk, takže umí většinou perfektně, což je super! Abych pokračovala, tak mi řekl, že si mohu vybrat dva druhy pomazánek, pečivo, salám či šunku, místní sýr nebo jiný a samozřejmě salát a další zeleninu. Vytvoříte si vlastně takový svůj vlastní sandwich. To se mi vážně líbilo! Jelikož jsem si nedokázala z toho velkého množství vybrat, tak jsem zvolila jen pečivo a zeptala se na doporučení, co mají místní rádi. V první pobočce Godt Brod mi byla doporučena kombinace guacamole a česnekové pomazánky a v druhé to bylo pesto a česneková pomazánka. Svůj sandwich jsem doplnila salátem, šunkou a místním sýrem. K tomu všemu jsem si dala čaj s mlékem (ano, stále ještě od Anglie a Irska piju černý čaj s mlékem :D) a zaplatila přibližně 180 NOK myslím.

Po takovéto skvělé snídani jsem vyrazila okamžitě na výlet. Dnes mě čekal výlet na horu Floyen. Místo, kam se chodí bavit rodiny s dětmi. Přímo na "kopci" se nachází několik stezek na výlety, park s dřevěnými trolly, restaurace s úžasným výhledem na celé město a mnoho dalšího. Na tento "kopec" nad městem jezdí lanovka, stejně tak, jako u nás na Petřín. Za lanovku jsem neplatila nic, nýbrž jsem si koupila Bergen Card (je to karta na různé slevy na vstupy, restaurace a na jiné aktivity za přibližně od 240 NOK. Karta je platná na 24, 48 nebo 72 hodin dle ceny). Bergen Card se vám rozhodně vyplatí, pokud hodláte navštívit muzea, těch je v Bergenu bezpočet nebo vyrazit do některé z vybraných restaurací či dokonce do kina. Díky této kartě jsem za jízdenku na Floyen nezaplatila ani korunu (jednosměrná stála myslím 90 NOK). Lanovka vyráží každých 15 minut a je především plná turistů a místních, kteří se chtějí s dětmi bavit někde venku.

Přijela jsem nahoru na horu a okamžitě mě to oči praštil ten výhled! Neskutečný pohled na město z úplně jiného úhlu než z města. Najednou jsem zjistila, jak je Bergen vlastně opravdu velký a že já jsem z něho neviděla ani třetinu! Pokračovala jsem po jedné ze stezek, které vedou lesem. Nevěděla jsem vlastně, kam jdu, ale jen jsem pokračovala dál. Přestávalo pomalu pršet, tak jsem se rozhodla pokračovat. Pod Floyenem jsem si vzala mapu a na ní jsem nalezla skvělé místo! Nejvyšší bod na Floyenu jménem Rundemanen. Nevím, jak to bylo vysoko, ale z dálky to rozhodně vysoko vypadalo a já se jednoduše v tom super počasí rozhodla pokračovat až nahoru! Po cestě jsem vždy potkala nějakého místního Nora se slovy, že nahoře je opravdu větrno. Vždy jsem prohodila něco ve smyslu, že jsem žila v Irsku, tak to už horší být určitě nemůže.

Omyl, mýlila jsem se!

Po dlouhém šplhání směr vrchol (hlavně kvůli protivětru a to dost silnému) jsem se ocitla přímo na vrcholu! Řeknu vám jen jednu věc: Takovoý vítr jsem ještě nezažila! Stála jsem na místě a doufala, že neodlétnu! A to myslím naprosto vážně! Venku tak fučelo, že jsem sotva v ruce udržela telefon, abych pořídila alespoň nějaký ten snímek a dokonce i vdeo. Poohlédla jsem se kolem, udělala pár fotografií a vyrazila zpět dolů. Bohužel byl takový vichr, že se nedalo vydržet ani déle. To byl první moment, kdy jsem si na sebe musela vzít pod kapucu ještě zimní čepici!

Když jsem se dostala zpět, tak jsem vyrazila ještě směr Trollí park! To byla vážně paráda! Spousta trollů, někteří v životníí velikosti, někteří malí, všechny ze dřeva. Pořídila jsem pár fotek a okoukala vajíčka, která visela na stromech, připravená na Velikonoční hledání vajec.

Na hoře Floyen jsem strávila několik hodin i přes oběd, dala jsem si svačinu a poté vyrazila opět zpět do města. Bylo už 5 hodin večer, takže jsem se rozhodla dojít na večeři. Jelikož bylo bohužel všude zavřeno, jak jsem už psala, tak jsem pořídila pouze něco v 7 Eleven (miluju to místo! Jejich skvělé Norské bulky - něco jako malé velikonoční bochánky jsou prostě úžasné!) a vyrazila na hostel.

Byl to dlouhý den, tak jsem chtěla jen vyrazit do sprchy a lehnout si, abych se mohla připravit na další den, ale trošičku se to vymklo z ruky a já ve společné místnosti potkala partu tří Američanek! Skvělé holky! Ptaly se, zda budu koukat na televizi a já že rozhodně ne. Prý, že by si pustily film, jestli můžou, tak říkám, proč ne. Okamžitě si se mnou začaly povídat a pozvaly mě na film taky. Sledovaly jsme film Wild s Reese Witherspoon. Film byl prostě super, byť jsem u něho málem usnula. Skvělá inspirace pro všechny blázny jako jsem já a cestovatele po celém světě. Také pro lidi, co milují challenges. Rozhodně ho doporučuji!

Ale teď už směr postel, stejně tak, jako když jsem po filmu zalehla v hostelu do té neskutečně příjemné postele já!

Zítra hodím další den :) Tentokrát výlet Norway in a nutshell!

Bergen, příjezd a den druhý

28. března 2016 v 23:22 | Maky |  Evropa
Po opravdu dlouhé odmlce zdravím znovu všechny své čtenáře.

Jak jsem slíbila, tak také dodržím slovo. Slíbila jsem článek o mém výletu do Norska, tak je tady!

Jak to vlastně všechno začalo? Úplně jednoduše. To si takhle sedíte doma a víte, že byste mohli Velikonoce strávit u kamarádky v Paříži, tzn. žádné výdaje za hotel, super ne?! Jenže oni zrovna na mobil "vyskočí" levné letenky do Bergenu a vy si říkáte: Tam jsem ještě nebyla, zatímco v Paříži už jo! Tak do toho!
Během půl hodiny máte zaplacenou zpáteční letenku z Prahy do Bergenu a hostel v jeho centru. O Bergenu nevíte vlastně vůbec nic, jen to, že leží v Norsku (naštěstí ne moc vysoko, jelikož v Norsku je stále ještě období zimy, což znamená dost sněhu) a také to, že je super místem na objevování fjordů. V rozmezí pár dní jsem si o Bergenu zjistila vcelku mnoho a přišla na to, že se rozhodně nudit nebudu! (Bohužel mi jen nedošlo to, že jsou momentálně Velikonoce a v Norsku to znamená spoustu zavřených obchodů i restaurací).

Plán byl vlastně úplně jednoduchý. První den jen projít město (mimochodem Bergen je druhé největší město Norska). Hned na další den jsem si objednala tour na fjordy v okolí, která měla trvat pouze 3,5 hodin a jelo se expresní lodí. Další den vyrazit po okolí a na horu Floyen, kde najít trolly, kteří jsou vlastně takovým znakem celého Norska. Jak jsem se později od místních dozvěděla, tak byly trollové původně vymyšleni pro strašení dětí (žádný větší význam v tom nehledejte). Jelikož jsem v Bergenu byla jen na 5 dní, včetně prvního a posledního dne, tak nebylo času nazbyt, takže jsem na neděli měla vymyšlenou další tour. Tentokrát tu nejnámější, Norway in a nushell, která zahrnuje jízdu vlakem, plavbu lodí, jízdu autobusem, a to vše okolo nejkrásnějších fjordů Norska! Celá tato tour trvá přibližně 10 hodin.

Již na začátku bylo jasno, že Norsko není zrovna nejlevnější země na dovolenou, takže těch pět dní, které jsem se rozhodla v Norsku strávit, bylo tak akorát. Suma sumárum jsem zaplatila 3000 Kč za zpáteční letenku Praha - Bergen - Praha, ubytování v hostelu (čtyřlůžkový pokoj - pouze dámský) za 3300 Kč na 4 noci bez snídaně, plus samozřejmě náklady spojené s výlety První tour na 3,5 hodin lodí mě stála 550 NOK, Norway in a nutshell mě vyšla na 1320 NOK (vzhledem k tomu ale, že je v ceně zahrnuta cesta lodí, vlakem i autobusem, tak se určitě vyplatí) a samozřejmě další náklady na jídlo (snídat jsem se snažila s místními a to kavárnách, které mi doporučila kamarádka).

Ale pojďme už od financí přímo k akci! První den jsem přiletěla a jela se okamžitě ubytovat (v hostelu totiž zavírají recepci v 16:30, takže abych to stihla). Pokud to ale nestihnete, tak se nemusíte ničeho bát! Z hostelu mi okamžitě napsali, že pokud nestihnu recepci otevřenou, dveře si otevřu pomocí své kreditní karty a vstupního kódu, který mi zaslali na email. Veškeré povlečení i ručník budu mít připravené na posteli a zbytek vyřídíme až ráno. Norové jsou prostě skvělí! To jsem zjistila samozřejmě hned po příletu na letiště v Bergenu. Nikdy předtím jsem do Bergenu neletěla a tak jsem si předem zjistila, kudy a kam mám jít na autobus. Ten staví přímo před letištěm. Připravte se na to, že letiště rozhodně není velké, ba naopak. Autobus vás odveze přímo do centra a já si to vykročila rovnou ven z letiště přes terminál. Před letištěm najdete více zastávek autobusů, takže jsem se dívala na informační tabuli a okamžitě ke mě, rychlostí blesku, přišli (ne nečetete špatně) češi, žijící v Norsku. Ptali se kam jedu a ukázali kudy kam. V autobuse si koupíte jízdenku do centra. Doporučuji si koupit hned zpáteční, která platí až rok (stojí 180 NOK a rozhodně se vyplatí).

Už při cestě autobusem do centra mě uchvátily nádherné Norské domečky všude kolem. Dřevěné a barevné na všech ostrůvcích okolo. Bergen se totiž rozkládá na ostrůvcích i na pevnině. Je to opravdu nádhera! Ani v centru se ten pocit nezměnil. Nádherné dřevěné domečky, které lemují přístav. Historická část, která se nazývá Bryggen. Atmosféra místa vás jednoduše pohltí! Šla jsem se na toto místo podívat hned druhý den odpoledne. Starým městem Bryggen se dá procházet a dokonce v jeich útrobách naleznete restaurace a jiné obchody. Na tyto budovy by se dalo dívat do nekonečna, stále do kola a dokola.

Vyrazila jsem z centra přímo do hostelu. Zaplatila jsem si ubytování v hostelu jménem Market Gjesthaus. Hostel skoro v centru, opravdu skvělá dostupnost pěšky, i když Bergen se dá celý projít vlastně pěšky. Jak jsem již napsala, tak recepci jsem našla ještě otevřenou. Na ní mě vítala usměvavá mladá blondýnka se slovy Hay! (Pozdrav v Norštině). Předala mi klíče, "ukradla" peníze z mé karty za ubytování a doporučila mi, co se v Bergenu dá dělat. Šla jsem tedy na pokoj, kde jsem potkala už další spolubydlící. Byla z Čína, ale studuje v Anglii. Jelikož mě většina z vás zná, tak asi tušíte, že jsme se daly do řeči. Byla velmi milá a tak trošku ukecaná jako já. Za chvíli dorazila na pokoj další slečna z Polska. Ta byla sice také výmluvná, ale už na začátku jsem si říkala, že bude trošku zvláštní, což osvětlím později. A poslední spolubydlící byla Němka. Ta naopak od ostatních slečen, které jsem v hostelu potkala, byla opravdu tichá a nemluvná. Představila se mi jako Johana z Německa a tím to "haslo". Každý den poté prohodila pár slov a šla si lehnout.

V hostelu jsem zanechala všechnu svojí bagáž a vyrazila na první, rychlou, prohlídku města. Jak jsem již psala, navštívila jsem Bryggen. Historickou část Bergenu. Ta opravdu stojí za vidění! Jedna z restaurací, kterou v komplexu historických budov najdete, se jmenuje To Kokker (do teď to zřejmě neumím vyslovit dobře Norsky, jelikož kdykoliv jsem to místním řekla, tak netušili, o které restauraci mluvím :)). Je to sice jedna z dražších restaurací v Bergenu, ale nabídne mnoho. Bohužel byla přes Velikonoční svátky zavřená, takže jsem neměla tu čest. Vyhlídla jsem si ale menu, které obsahovalo sobí carpaccio, sobí steak a spoustu dalšího. Třeba někdy příště :)

Jelikož jsem měla po letu opravdu hlad, rozhodla jsem se navštivit svou první restauraci (přijela jsem do Bergenu rozhodně ochutnat místní kuchyni a hlavně čerstvé ryby). Zašla jsem do restaurace jménem Zupperia, na doporučení své kamarádky. Jako předkrm jsem si dala tradiční Norskou rybí polévku. Byla opravdu vynikající! Krémová, smetanová, se zeleninou (mrkvička a petržel na jullienne), krevetami a rybou. Opravdu vítečná! Já nejsem zrovna typ člověka, který by miloval ryby, ale dokáži ocenit, pokud je někdo připraví takovým způsobem, že i mě opravdu zachutnají a to se v Zupperii rozhodně povedlo! K polévce dostanete domací pečivo a máslo. Jako hlavní jídlo jsem si vybrala opět rybu. Lososa pečeného ve smetanové krustě s pečenou zeleninou a bramborovým pyré. Budu se bohužel muset opakovat a ještě jednou použít stejná slova. Hlavní chod byl prostě luxusní! Neměl jedinou chybu! Losos byl lehnounce růžový a opravdu skvěle připravený! Za celý oběd jsem zaplatila v této restauraci přibližně 400 NOK, což není zrovna pro nás možná málo, ale je to jedna z těch levnějších, ale zároveň skvělých restaurací v Bergenu. Oběd (spíše už večeři) jsem si užila a pokračovala dál. Prošla jsem si centrum a vrátila se zpátky do hostelu, kde jsem si sbalila batoh na druhý den, kdy jsem vyrážela na tu naší slibovanou tour na fjordy. Potkala jsem na pokoji opět moji oblíbenou Číňanku a trošku jsme si poklábosily.

Druhý den jsem vstala docela brzy a vyrazila do města na snídani. Dostala jsem skvělý tip na pekárnu Godt Brod, kde snídaně vypadá následovně. Vy si vyberete pečivo, dva druhy pomazánek, zeleninu, šunku a sýr a to vše čerstvé a místní. Vždy jsem si vybrala tmavé pečivo, skoro čerstvě vytažené z pece, salát, šunku a místní sýr. K tomu jsem si nechala vždy doporučit dva druhy pomazánek, které by si dotyčný/á dala. Miluju místní lidi a to, že mají jiné chutě a já je hrozně ráda zkouším. Jednou jsem měla guacamole a česnekovou pomazánku a po druhé jsem měla pesto a česnekovou pomazánku. Možná to zní divně, ale tyto kombinace byly prostě dokonalé! Po snídani jsem vyrazila směr přístav, kde už na nás čekala loď.

Musím uznat, že při srovnání obou tour se mi tato líbila mnohem víc! Na molu nás čekala expresní loď s naprosto skvělou posádkou! Od kapitána až po klučinu ve stánku s občerstvením. Při vstupu na palubu mi kapitán ihned oznámil, že se nemusím bát (samozřejmě pršelo, takže jsem si říkala, že to bude tedy tour, kde nic neuvidíme) a tour si rozhodně všichni užijeme a bude nezapomenutelná. Musím se mu tímto omluvit, protože jsem nevěřila, ale on měl naprostou pravdu! Vyrazili jsme na sever a při každé zastávce či přibrždění lodi se ozval malý gong a po něm následoval výklad k danému místu. Již po chvíli jsem si fjordy zamilovala! Člověk očekával, že příroda bude úžasná, dokonce i v zimě, kdy není všude kolem zeleno, ale že vás to až tolik uchvátí, to ani slovy nedokážete popsat! Bohužel ani fotky nedokáží přenést ten pocit, který máte, když projíždítě okolo nádherných vodopádů, díváte se na malebné ostrůvky kolem, plné barevných domečků, kde žijí lidé a opravdu na ostrov nevede žádná silnice. Všichni mají většinou lodě. Ten pocit, když jsme přijeli k vodopádu tak blízko, že mě voda z něho pocákala od hlavy až k patě a jeden člen posádky sbíral vodu přímo z vodopádu do nerezového kbelíku. Hned v zápětí pochopíte proč. Každý jsme dostali kelímek s vodou (vlastně tou nejčistší) přímo z vodopádu. Byla opravdu ledová! Ale tak svěží a čistá! Zjistili jsme mnoho zajímavých informací o místních lidech, o tom jak žijí a dokonce jsme vyděli i ostrov, který je používán jako detenční centrum pro mladé delikventy, kteří si zde odpykávají svůj trest a nemohou z ostrova odejít. K tomuto ostrovu patří také loď (nazývaná wolf neboli vlk), která ostrov hlídá.

Tato tour byla velmi zajímavá a poučná. Nikdy jsem netušila, že v Norsku je tolik vodopádů! Příroda je nádherná a právě vodopády jsou okouzlující! Uhranou vás a vy nebudete už nikdy chtít vidět nic jiného! Fjordy jsou opravdu krásné. Mají ohromnou sílu vás očarovat a nepustit vás zpět. Je velmi těžké soustředit se na jinou aktivitu než sledování vody, pomalu padající z útesu dolů do moře, volným pádem. I když je v Norsku stále ještě zimní období a viděli jsme spoustu zmrzlých vodopadů, tak i ty mají své zvláštní kouzlo. Kouzlo, které ochromí vaše smysly a nedovolí nic jiného než si tu krásu zamilovat a užívat plnými doušky, stejně jako onu vodu.

Po skvělé tour jsem přijela zpět do centra plná zážitků a dojmů. Pokud se tedy někdo chystáte do Bergenu, tak si vyberte tour od Rodne.no, která je jednoduše výborná!

Na pokoji jsem poté potkala spolubydlící Polku, která studuje v Anglii. Abych vás trošku pobavila. Byla hrozně milá, ale...Když jsem se jí zeptala, co vlastně celý den dělala, pro inspiraci, tak mi řekla, že dopoledne byla ve městě. Po hodině se prý vrátila, protože pršelo. Víš, jsi v Bergenu, počasí je tu jako na houpačce i v létě, ale v zimě tu jednoduše prší dost často. Po obědě prý vyrazila znovu, zjistila, že spoustu obchodů je zavřených, jelikož jsou Velikonoce. Načež začalo hrozně foukat, takže se opět vrátila! Další novinka! V Bergenu to prostě fučí! :) Je to město, které leží přímo mezi fjordy, takže by se to dalo alespoň očekávat. Což ale ještě nebylo vše! Když jsem se jednoduše zeptatla, co má tedy v plánu, tak mi pověděla, že sama netuší, co se v Bergenu vůbec dá dělat.

A to jako vážně?!

Přijedeš do města, kde jsi nikdy nebyla a neuděláš si jedinou rešerši, co by se tam dalo provádět? Kam vyrazit apod? Tak to už byl asi nejlepší fór dne, kromě toho, že v Bergenu jednoduše prší a fouká!

Další den mě čekal skvělý výšlap a tak jsem si šla lehnout a odpočívat! Další den byl totiž dost dlouhý, ale o tom zase zítra!