Bergen, příjezd a den druhý

28. března 2016 v 23:22 | Maky |  Evropa
Po opravdu dlouhé odmlce zdravím znovu všechny své čtenáře.

Jak jsem slíbila, tak také dodržím slovo. Slíbila jsem článek o mém výletu do Norska, tak je tady!

Jak to vlastně všechno začalo? Úplně jednoduše. To si takhle sedíte doma a víte, že byste mohli Velikonoce strávit u kamarádky v Paříži, tzn. žádné výdaje za hotel, super ne?! Jenže oni zrovna na mobil "vyskočí" levné letenky do Bergenu a vy si říkáte: Tam jsem ještě nebyla, zatímco v Paříži už jo! Tak do toho!
Během půl hodiny máte zaplacenou zpáteční letenku z Prahy do Bergenu a hostel v jeho centru. O Bergenu nevíte vlastně vůbec nic, jen to, že leží v Norsku (naštěstí ne moc vysoko, jelikož v Norsku je stále ještě období zimy, což znamená dost sněhu) a také to, že je super místem na objevování fjordů. V rozmezí pár dní jsem si o Bergenu zjistila vcelku mnoho a přišla na to, že se rozhodně nudit nebudu! (Bohužel mi jen nedošlo to, že jsou momentálně Velikonoce a v Norsku to znamená spoustu zavřených obchodů i restaurací).

Plán byl vlastně úplně jednoduchý. První den jen projít město (mimochodem Bergen je druhé největší město Norska). Hned na další den jsem si objednala tour na fjordy v okolí, která měla trvat pouze 3,5 hodin a jelo se expresní lodí. Další den vyrazit po okolí a na horu Floyen, kde najít trolly, kteří jsou vlastně takovým znakem celého Norska. Jak jsem se později od místních dozvěděla, tak byly trollové původně vymyšleni pro strašení dětí (žádný větší význam v tom nehledejte). Jelikož jsem v Bergenu byla jen na 5 dní, včetně prvního a posledního dne, tak nebylo času nazbyt, takže jsem na neděli měla vymyšlenou další tour. Tentokrát tu nejnámější, Norway in a nushell, která zahrnuje jízdu vlakem, plavbu lodí, jízdu autobusem, a to vše okolo nejkrásnějších fjordů Norska! Celá tato tour trvá přibližně 10 hodin.

Již na začátku bylo jasno, že Norsko není zrovna nejlevnější země na dovolenou, takže těch pět dní, které jsem se rozhodla v Norsku strávit, bylo tak akorát. Suma sumárum jsem zaplatila 3000 Kč za zpáteční letenku Praha - Bergen - Praha, ubytování v hostelu (čtyřlůžkový pokoj - pouze dámský) za 3300 Kč na 4 noci bez snídaně, plus samozřejmě náklady spojené s výlety První tour na 3,5 hodin lodí mě stála 550 NOK, Norway in a nutshell mě vyšla na 1320 NOK (vzhledem k tomu ale, že je v ceně zahrnuta cesta lodí, vlakem i autobusem, tak se určitě vyplatí) a samozřejmě další náklady na jídlo (snídat jsem se snažila s místními a to kavárnách, které mi doporučila kamarádka).

Ale pojďme už od financí přímo k akci! První den jsem přiletěla a jela se okamžitě ubytovat (v hostelu totiž zavírají recepci v 16:30, takže abych to stihla). Pokud to ale nestihnete, tak se nemusíte ničeho bát! Z hostelu mi okamžitě napsali, že pokud nestihnu recepci otevřenou, dveře si otevřu pomocí své kreditní karty a vstupního kódu, který mi zaslali na email. Veškeré povlečení i ručník budu mít připravené na posteli a zbytek vyřídíme až ráno. Norové jsou prostě skvělí! To jsem zjistila samozřejmě hned po příletu na letiště v Bergenu. Nikdy předtím jsem do Bergenu neletěla a tak jsem si předem zjistila, kudy a kam mám jít na autobus. Ten staví přímo před letištěm. Připravte se na to, že letiště rozhodně není velké, ba naopak. Autobus vás odveze přímo do centra a já si to vykročila rovnou ven z letiště přes terminál. Před letištěm najdete více zastávek autobusů, takže jsem se dívala na informační tabuli a okamžitě ke mě, rychlostí blesku, přišli (ne nečetete špatně) češi, žijící v Norsku. Ptali se kam jedu a ukázali kudy kam. V autobuse si koupíte jízdenku do centra. Doporučuji si koupit hned zpáteční, která platí až rok (stojí 180 NOK a rozhodně se vyplatí).

Už při cestě autobusem do centra mě uchvátily nádherné Norské domečky všude kolem. Dřevěné a barevné na všech ostrůvcích okolo. Bergen se totiž rozkládá na ostrůvcích i na pevnině. Je to opravdu nádhera! Ani v centru se ten pocit nezměnil. Nádherné dřevěné domečky, které lemují přístav. Historická část, která se nazývá Bryggen. Atmosféra místa vás jednoduše pohltí! Šla jsem se na toto místo podívat hned druhý den odpoledne. Starým městem Bryggen se dá procházet a dokonce v jeich útrobách naleznete restaurace a jiné obchody. Na tyto budovy by se dalo dívat do nekonečna, stále do kola a dokola.

Vyrazila jsem z centra přímo do hostelu. Zaplatila jsem si ubytování v hostelu jménem Market Gjesthaus. Hostel skoro v centru, opravdu skvělá dostupnost pěšky, i když Bergen se dá celý projít vlastně pěšky. Jak jsem již napsala, tak recepci jsem našla ještě otevřenou. Na ní mě vítala usměvavá mladá blondýnka se slovy Hay! (Pozdrav v Norštině). Předala mi klíče, "ukradla" peníze z mé karty za ubytování a doporučila mi, co se v Bergenu dá dělat. Šla jsem tedy na pokoj, kde jsem potkala už další spolubydlící. Byla z Čína, ale studuje v Anglii. Jelikož mě většina z vás zná, tak asi tušíte, že jsme se daly do řeči. Byla velmi milá a tak trošku ukecaná jako já. Za chvíli dorazila na pokoj další slečna z Polska. Ta byla sice také výmluvná, ale už na začátku jsem si říkala, že bude trošku zvláštní, což osvětlím později. A poslední spolubydlící byla Němka. Ta naopak od ostatních slečen, které jsem v hostelu potkala, byla opravdu tichá a nemluvná. Představila se mi jako Johana z Německa a tím to "haslo". Každý den poté prohodila pár slov a šla si lehnout.

V hostelu jsem zanechala všechnu svojí bagáž a vyrazila na první, rychlou, prohlídku města. Jak jsem již psala, navštívila jsem Bryggen. Historickou část Bergenu. Ta opravdu stojí za vidění! Jedna z restaurací, kterou v komplexu historických budov najdete, se jmenuje To Kokker (do teď to zřejmě neumím vyslovit dobře Norsky, jelikož kdykoliv jsem to místním řekla, tak netušili, o které restauraci mluvím :)). Je to sice jedna z dražších restaurací v Bergenu, ale nabídne mnoho. Bohužel byla přes Velikonoční svátky zavřená, takže jsem neměla tu čest. Vyhlídla jsem si ale menu, které obsahovalo sobí carpaccio, sobí steak a spoustu dalšího. Třeba někdy příště :)

Jelikož jsem měla po letu opravdu hlad, rozhodla jsem se navštivit svou první restauraci (přijela jsem do Bergenu rozhodně ochutnat místní kuchyni a hlavně čerstvé ryby). Zašla jsem do restaurace jménem Zupperia, na doporučení své kamarádky. Jako předkrm jsem si dala tradiční Norskou rybí polévku. Byla opravdu vynikající! Krémová, smetanová, se zeleninou (mrkvička a petržel na jullienne), krevetami a rybou. Opravdu vítečná! Já nejsem zrovna typ člověka, který by miloval ryby, ale dokáži ocenit, pokud je někdo připraví takovým způsobem, že i mě opravdu zachutnají a to se v Zupperii rozhodně povedlo! K polévce dostanete domací pečivo a máslo. Jako hlavní jídlo jsem si vybrala opět rybu. Lososa pečeného ve smetanové krustě s pečenou zeleninou a bramborovým pyré. Budu se bohužel muset opakovat a ještě jednou použít stejná slova. Hlavní chod byl prostě luxusní! Neměl jedinou chybu! Losos byl lehnounce růžový a opravdu skvěle připravený! Za celý oběd jsem zaplatila v této restauraci přibližně 400 NOK, což není zrovna pro nás možná málo, ale je to jedna z těch levnějších, ale zároveň skvělých restaurací v Bergenu. Oběd (spíše už večeři) jsem si užila a pokračovala dál. Prošla jsem si centrum a vrátila se zpátky do hostelu, kde jsem si sbalila batoh na druhý den, kdy jsem vyrážela na tu naší slibovanou tour na fjordy. Potkala jsem na pokoji opět moji oblíbenou Číňanku a trošku jsme si poklábosily.

Druhý den jsem vstala docela brzy a vyrazila do města na snídani. Dostala jsem skvělý tip na pekárnu Godt Brod, kde snídaně vypadá následovně. Vy si vyberete pečivo, dva druhy pomazánek, zeleninu, šunku a sýr a to vše čerstvé a místní. Vždy jsem si vybrala tmavé pečivo, skoro čerstvě vytažené z pece, salát, šunku a místní sýr. K tomu jsem si nechala vždy doporučit dva druhy pomazánek, které by si dotyčný/á dala. Miluju místní lidi a to, že mají jiné chutě a já je hrozně ráda zkouším. Jednou jsem měla guacamole a česnekovou pomazánku a po druhé jsem měla pesto a česnekovou pomazánku. Možná to zní divně, ale tyto kombinace byly prostě dokonalé! Po snídani jsem vyrazila směr přístav, kde už na nás čekala loď.

Musím uznat, že při srovnání obou tour se mi tato líbila mnohem víc! Na molu nás čekala expresní loď s naprosto skvělou posádkou! Od kapitána až po klučinu ve stánku s občerstvením. Při vstupu na palubu mi kapitán ihned oznámil, že se nemusím bát (samozřejmě pršelo, takže jsem si říkala, že to bude tedy tour, kde nic neuvidíme) a tour si rozhodně všichni užijeme a bude nezapomenutelná. Musím se mu tímto omluvit, protože jsem nevěřila, ale on měl naprostou pravdu! Vyrazili jsme na sever a při každé zastávce či přibrždění lodi se ozval malý gong a po něm následoval výklad k danému místu. Již po chvíli jsem si fjordy zamilovala! Člověk očekával, že příroda bude úžasná, dokonce i v zimě, kdy není všude kolem zeleno, ale že vás to až tolik uchvátí, to ani slovy nedokážete popsat! Bohužel ani fotky nedokáží přenést ten pocit, který máte, když projíždítě okolo nádherných vodopádů, díváte se na malebné ostrůvky kolem, plné barevných domečků, kde žijí lidé a opravdu na ostrov nevede žádná silnice. Všichni mají většinou lodě. Ten pocit, když jsme přijeli k vodopádu tak blízko, že mě voda z něho pocákala od hlavy až k patě a jeden člen posádky sbíral vodu přímo z vodopádu do nerezového kbelíku. Hned v zápětí pochopíte proč. Každý jsme dostali kelímek s vodou (vlastně tou nejčistší) přímo z vodopádu. Byla opravdu ledová! Ale tak svěží a čistá! Zjistili jsme mnoho zajímavých informací o místních lidech, o tom jak žijí a dokonce jsme vyděli i ostrov, který je používán jako detenční centrum pro mladé delikventy, kteří si zde odpykávají svůj trest a nemohou z ostrova odejít. K tomuto ostrovu patří také loď (nazývaná wolf neboli vlk), která ostrov hlídá.

Tato tour byla velmi zajímavá a poučná. Nikdy jsem netušila, že v Norsku je tolik vodopádů! Příroda je nádherná a právě vodopády jsou okouzlující! Uhranou vás a vy nebudete už nikdy chtít vidět nic jiného! Fjordy jsou opravdu krásné. Mají ohromnou sílu vás očarovat a nepustit vás zpět. Je velmi těžké soustředit se na jinou aktivitu než sledování vody, pomalu padající z útesu dolů do moře, volným pádem. I když je v Norsku stále ještě zimní období a viděli jsme spoustu zmrzlých vodopadů, tak i ty mají své zvláštní kouzlo. Kouzlo, které ochromí vaše smysly a nedovolí nic jiného než si tu krásu zamilovat a užívat plnými doušky, stejně jako onu vodu.

Po skvělé tour jsem přijela zpět do centra plná zážitků a dojmů. Pokud se tedy někdo chystáte do Bergenu, tak si vyberte tour od Rodne.no, která je jednoduše výborná!

Na pokoji jsem poté potkala spolubydlící Polku, která studuje v Anglii. Abych vás trošku pobavila. Byla hrozně milá, ale...Když jsem se jí zeptala, co vlastně celý den dělala, pro inspiraci, tak mi řekla, že dopoledne byla ve městě. Po hodině se prý vrátila, protože pršelo. Víš, jsi v Bergenu, počasí je tu jako na houpačce i v létě, ale v zimě tu jednoduše prší dost často. Po obědě prý vyrazila znovu, zjistila, že spoustu obchodů je zavřených, jelikož jsou Velikonoce. Načež začalo hrozně foukat, takže se opět vrátila! Další novinka! V Bergenu to prostě fučí! :) Je to město, které leží přímo mezi fjordy, takže by se to dalo alespoň očekávat. Což ale ještě nebylo vše! Když jsem se jednoduše zeptatla, co má tedy v plánu, tak mi pověděla, že sama netuší, co se v Bergenu vůbec dá dělat.

A to jako vážně?!

Přijedeš do města, kde jsi nikdy nebyla a neuděláš si jedinou rešerši, co by se tam dalo provádět? Kam vyrazit apod? Tak to už byl asi nejlepší fór dne, kromě toho, že v Bergenu jednoduše prší a fouká!

Další den mě čekal skvělý výšlap a tak jsem si šla lehnout a odpočívat! Další den byl totiž dost dlouhý, ale o tom zase zítra!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.