Poslední den v Bergenu aneb Norway in a nutshell

30. března 2016 v 23:01 | Maky |  Evropa
Tak a jsem tu zase! Tentokrát s vyprávěním o mém posledním dni (nazývejme ho poslední, jelikož je to poslední celý den, který jsem strávila v Bergenu, ten opravdu poslední už byl jen o odletu domů :))

V neděli mě čekal výlet, na který jsem se těšila asi úplně nejvíc: Norway in a nutshell. Jedna z nejznámějších Norských tour. A co je její náplní? Vlastně by to mělo být to nejkrásnější z Norska (tedy alespoň té části okolo Bergenu). Tato tour zahrnuje cestu vlakem, autobusem, cestu nejkrásnější železnicí v Evropě a také plavbu lodí. To vše stihnete za 10 - 11 hodin. Cena této tour je 1320 NOK, což není tak hrozně, když si uvědomíte, co obsahuje a jak dlouho trvá.

Prvním krokem bylo si tuto tour koupit! Jak na to? Máte dvě možnosti: přes internet nebo v turistickém centru v Bergenu. Jelikož jsem si nebyla jistá datem, kdy na tour vyrazím (neustále jsem hlídala počasí, jaké v daný den bude), tak jsem se rozhodla tour koupit až na místě v turistickém centru. Cena se ale neliší, takže se nemusíte bát koupit až na místě. Není to však obyčejná tour s "cestovkou" a průvodcem.

Dostanete do ruky veškeré lístky (na autobus, vlak i loď) a můžete vyrazit!

Vlak mi směr sever odjížděl už v 8:40 ráno. Na nádraží jsem dorazila o něco dřív, abych si mohla koupit něco na cestu. Vlak už čekal na koleji a byl jednoduše rozpoznatelný cedulí Norway in a nutshell. U vlaku už čekalo spousta turistů (převážně Číňanů nebo snad Japonců s těmi velkými foťáky na krcích). Vybrala jsem si místo ve vlaku a usadila se. Za chvíli jsme vyrazili. První cesta vedla z Bergenu na další přestupní místo, kde jsme nasedli na autobus. První část cesty vlakem byla sice nádherná, vzhledem k tomu, že jsme všude kolem viděli nádherné fjordy, ale také zvláštní, vzhledem k tomu, kolik tunelů jsou schopni Norové na jedné trase vybudovat! Tunel střídal jeden za druhým, jelikož v Norsku je to samá hora. Byla to ale nádhera, vidět tolik vodopádů a nádherné hory kolem také z vlaku a nejen z lodi.

Jakmile jsme dorazili na místo a vystoupili ve Voss, tak na nás čekaly dva autobusy. Jenže se zjistilo, že lidí je tolik, že nám opravdu dva autobusy stačit nebudou. V tu chvíli nastal problém (bohužel ale nemohou nikdy tušit, kolik lidí se přihlásí, takže není možné dopředu vědět, kolik lidí se výletu zúčastní)! Nemám předsudky vůči žádnému z národů, ale řeknu vám jen jednu věc. Mám skvělou kamarádku Němku Nadine (ti, kteří četli blog dříve, vědí, jak skvělé kamarádky jsme už od Irska), ale tihle Němci byli tak trošku "na pěst". Nejen, že předbíhali všechny ve frontě, kteří čekali na autobus a mokli úplně stejně jako oni,a le chovali se jednoduše neurvale! Do toho jste viděli všechny Japončíky, kteří stáli s fotoaparáty a všechno kolem si fotili. Prostě zážitek k nezaplacení! Mělo to ovšem jednu velkou výhodu. Přijel nový autobus, kde jsme se nemačkali a dokonce řidič, který nás vezl (i když to není v popisu jeho práce a jak sám řekl to běžně nedělá) ze sebe udělal tak trošku průvodce a jízdu jsme tak měli se skvělými příběhy o okolí a různých situacích. Bylo to prostě super! Pán měl velký smysl pro humor a věděl snad opravdu všechno. Vyslechli jsme si historku o tom, jak nějací Američtí turisté utonuli v místním jezeře, kam se chodí chytat převážně lososi nebo o tom, jak vznikají různé ledovce. Musím říci, že tato část výletu byla pro mě tou nejkrásnější! Nejen kvůli tomu vyprávění, ale také kvůli přírodě kolem! projížděli jsme okolo řek plné ledových ker (jak jsem již psala, tak v Norsku je stále ještě období zimy), viděli jsme nádherně zasněžené vršky hor, sledovali jsme padající vodu z vodopádů a užívali si nádherné dlouhé pláně zamrzlých jezer!

Autobusem jsme dorazili na další zastávku a hlavně na přestup na loď. Toto místo se jmenuje Gudvangen. Místo, kde už od výstupu z autobusu víte, co vás čeká. Kolem můžete sledovat majestátní hory lemující vodní hladinu. Na vrcholcích, které byly stále pokryty sněhem, jste mohli objevit vodopády, ze kterých voda padala volným pádem až na kameny dole pod ním. Jednoduše nádherná příroda všude kolem. Nasedli jsme na loď a vyrazili.

Tato část byla sice nádherná, všude vodopády, domečky na ostrůvcích, kdy do teď nemohu pochopit, že na nich opravdu žijí lidé. Většinou se všude dostávají pouze lodí, takže ta je tak trošku povinností. Sice tráva okolo nebyla zelená, ale to zimní počasí mělo neskutečné kouzlo! Lodí jsme se dostali až do vesničky Flam, kde jsme nastoupili znovu na vlak.

Jednalo se tentokrát právě o tu nejkrásnější část železnice v Evropě. Tato cesta trvá přibližně 45 minut a vlak vás poveze tou nejkrásnější krajinou. Občas máte pocit, že kdyby byl vlak malinko blíž okraji skály, tak se určitě musíte převrátit! Nádherný výlet plný ještě krásnějších výhledu a podívané. Když se nemůžete nabažit tímto pohledem, tak zastavíte (přibližně na 5 minut) u vodopádu. Jedná se o jeden z těch opravdu větších v Norsku. K našemu zklamání byl bohužel v té době zamrzlý (ano, ještě jednou, je tam zima), jenže on sám zamrzlý vodopád měl neskutečné kouzlo. Navíc nám začalo svítit sluníčku a jak se jeho paprsky odrážely od zamrzlého vodopádu, tak ten zářil na celé okolí! Třpytil se, jako by byl pokryt stříbrným povlakem. Určitě to musí být nádhera, když je rozmrzlý, ale v tuto chvíli se mi vážně zamlouval. Cesta pokračovala na přestupní stanici na další část vlaku, tentokrát už směr Bergen.

Jakmile jsme zastavili na zastávce, všichni se nahrnuli ven. Já tam potkala rodinku Norů. No a ti, kteří mě znají, už asi tuší, co se dělo dál. Přesně tak, zakecala jsem se s nimi. Byl to starší pár, asi tak kolem 50 let, kteří se vraceli do Bergenu domů z chalupy. Měli s sebou syna (25 let) jménem Andrew. Pán byl původem Angličan, ale pracoval v Norsku, kde se seznámili s paní. Paní jsem se zřejmě opravdu zamlouvala a na to jsem přišla ve chvíli, kdy mi řekla: Jak, že jsi říkala, že se jmenuješ? Odvětila jsem, že Markéta a paní se otočila na svého syna a říká: Andrew, tohle je Markéta a Markéta je single :D Nejvtipnější zážitek mé cesty (každopádně!). Byli opravdu milí a jelikož měl vlak 25 minut zpoždění, vzali mě pod "svá křídla" a doporučili mi, na jaké straně vlaku sedět, abych viděla to nejhezčí a abych šla s nimi dopředu, které vozy vlaku otevřou, abych seděla pohodlně. Paní byla výborná, usadila si mě vedle sebe a vyprávěla mi spoustu příběhů. Příběhů o tom, jak se v Norsku žije (představte si, že opravdu děti i lidé šplhají přes ty obrovské hory a kopce každý den, aby se dostali na zastávku vlaku a směr nejbližší město, kde právě školu mají. Někteří dokonce musí doopravdy šplhat!), příběhů o tom, jací Norové jsou a o tom, jaký život měla ona. Doporučila mi, kam si v Bergenu mám dojít na jídlo a co ochutnat typicky Norského. Vyprávěla také o své rodině a dokonce mi ukázala video svého vnoučka, který udělal své první kroky a to zrovna v ten moment, kdy seděli ve vlaku!

Cesta byla prostě skvělá a příroda kolem opět uhranující! V některých místech až 1,5 m sněhu, což mě nepřekvapilo, když jsem na nádraží při zpoždění vlaku klepala vážně kosu a měla pocit, že mi určitě všechno umrzne. Kolem to vypadalo jako v pohádce a Mrazík by byl tedy pěkný chudáček, kolik sněhu v porovnání s pohádnou na místě bylo! Některé domečky do půlky zasypané sněhem a nebylo vidět ani střechu u těch menších. Nebyl moment, kdy by se vám nezastavil zrak na nějakém místě. Všechna ta místa byla totiž kouzelná! Projížděli jsme skvělou železnicí a možná, že to bylo i tím sněhem, ale tato část mi vážně přišla možná i hezčí než ta první. V této části cesty jste samozřejmě mohli také vidět vodopády, jen zamrzlé. Zamrzlé vodopády jsou prostě nádherné! Máte pocit, jako by se zastavil čas a ony prostě zamrzly!

Ani jedno z těchto míst se nedá dostatečně popsat na tolik, abyste si je dokázali představit. Každé místo mělo své kouzlo a to musíte vidět na vlastní oči! Ani fotky, které jsem pořídila, nepřenesou tu krásu na obraze. Tu krásu musíte vidět, cítit, slyšet, prostě použít veškeré své smysly.

Tohle je tedy zřejmě můj poslední článek z Bergenu. Norway in a nushell byl rozhodně skvělý zážitek a nádherná příroa byla všude kolem, ale kdybych si měla vybrat, tak se mi prostě líbila víc tour, kterou jsem si objednala hned na druhý den. Pokud máte málo času a chcete toho stihnout hodně, tak tuto tour doporučuji, ale pokud nemáte rádi davy lidi, Japončíky s fotoaparáty skoro většími než jsou oni sami nebo mačkání se, tak si tuto tour nevybírejte.

Abych vše zakončila nějak hezky, tak oznamuji, že toto nebyla rozhodně moje poslední návštěva Bergenu. Tu další bych naplánovala na letní období, abych viděl fjordy také z letního zeleného úhlu. Každopádně Bergen jedině doporučuji.

Pokud milujete přírodu, chcete trošku relaxovat, milujete poznávat nové kultury, chcete ochutnat skvělé ryby a mořské plody, chcete poznat místní, kteří jsou jednoduše skvělí, tak vyražte do Norska! Určitě budou skvělá i jiná města, ale Bergen je jednoduše brána na Fjordy a k přírodě!

Cestovatelům zdar a doufejme, že zase velmi brzy na přečtenou :)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.